Vi jobber for en bedre kommune
Viktige saker for PP sentralt
- Øke minstepensjonen til over fattigdomsgrensen
- Ha økt kjøpekraft for alle uføre og pensjonister
- Fjerne underreguleringen
- At samordningen av ektefeller fjernes
- Øke bostøtten
- Få kontroll over strømprisene – de må ned
- Drivstoffavgifter skal kraftig ned eller fjernes
- Ikke ha mer bompenger
- Ikke ha vindmøller i norsk natur
- Ikke ha eiendomsskatt på våre eiendommer

Viktige saker Frosta kommune
Bompengekostnad dekning:
Uansett hvilken løsning som blir valgt, blir det bompenger.
Gods og persontrafikk dekkes av skattefradrag og sluttbruker i sin helhet.
Pendlere, gårdbrukere og andre næringsdrivende får følgende fradrag: skatt 30% reduksjon i bilkostnad på ny vei ca 40%. Pensjonister får ingen skattefradrag men en reduksjon i bilkostnad på ca 40% på ny vei.
Reisetiden mellom Frosta sentrum og Sannan (Hammer gård) vil bli ca 10 minutter på den nye veien som vil få 80 km hastighet. Reisetid på gamlevegen blir ca 22 minutter
Hva dette kan utgjøre for syketransport er lett å tenke seg. Husk at sykebilen må først kjøre til Frosta for siden å returnere til Levanger.
30 – 40 minutter, ekstra på den gamle vegen, kan bety liv eller død.
Opprusting av den gamle vegen vil gi mange trafikkhindringer i anleggsperioden, og som resultat får vi en vei som er litt bredere, men stort sett beholder svingene, Forramarka, parkeringen ved Åsen kirke, og doktorbakken.
Bygging av ny vei vil gi helt minimale hindringer
Om vi utsetter veiprosjektet, kan vi risikere at det blir innført veiprising i stedet for bompenger, å da vil frostaveien bli skjøvet svært langt frem i tid.
Industriområder:
Ved eventuelt ny vei vi det bli mange fine idustriområder og boligområder, langs veien.
Hva ønsker vi? Skal vi la det skure å gå med den veien vi har. Skal vi lappe litt på den gamle veien eller skal vi bygge vei for fremtiden?
Pensjonistpartiet Frosta mener vi må bygge for fremtiden.
Det er hørt flere forslag på navn på den nye veien
Potetveien, Frostaveien, Grønnsakveien, Salatveien, Agurkveien, Industriveien Frosta, Dronning Sonjas vei. og mange flere.
Frosta Pensjonistparti
Åpent brev til kommunestyrene i Levanger og Frosta
Først vil jeg si takk for et meget godt vegmøte den 8/5 då. Orienteringen om hva som det arbeides med vedr Frostaveien var meget interesant..
Det er helt klart at noe må gjøres med veien fra E6 til Frosta. Å utsette dette vil ikke gjøre forholdene bedre. En dag må vi løse veiproblemet. Som det fremkom på møtet er det utarbeidet en grei oversikt over hva som er nødvendige forbedringer, på gamleveien. Dette vil koste mye penger, som må finansieres med bompenger, over en periode på ca 20 år.
Ut over den økonomiske kostnaden kommer bompenger mellom naboer, store inngrep på private eiendommer og bruk av en del matjord.
Bompenger for personbil blir ca kr 80,00 til kr 100,00 for personbil, og 3 til 4 ganger så mye for biler over 3,5 tonn
Vi må da se på hva vi får igjenn for dette. Svingene blir rettet litt, veien bli utvidet til 7,5 m men ellers blir veien slik den er i dag. Det som ikke vart belyst er hvordan skal problemet med doktorbakken og parkeringen ved Åsen kirke løses, Forramarka og Hoplatunelen er heller ikke prioritert. Fartsgrensen blir som den er nå, på grunn av antall avkjøringer. Under arbeidet vil det bli mange omkjøringer og veisperringer, og kjøring i anleggsområdet.
Finnes det andre alternativer?
Pensjonistpartiet på Frosta vil fremsette et forslag til alternativ.
Vi starter ved avkjøringen til Moksnesveien (vest for Viken) legger veien i rett linje frem til krysset Oskar Svans vei, går videre opp i terrenget mellom Hellan og Kvarme og følger denne delingen til vi kommer til Stene (øst for Myrheim) fortsetter videre til Bekkdalen og Ulvikkorsen. Videre rett frem forbi Aunet og kommer frem til Sunndalen. Der går veien gjennom Tysnebben til Leangen, og veien strekkes rett mot Hammer gård. (E6)
Ved å velge denne traseen vil vi få mange fine industriområder ved veien (noe vi trenger i fremtiden.) Det samme gjelder på Levanger sin sin tras’e.
Finansiering: Dette vil koste litt mere, men vi kan ta kontakt med Trondheim havn som mangler konteinerterminal, denne kan legges øst for Steinsberget. Da vil det bli behov for jernbane for gods, noe som klinger godt i disse tider. (miljø) Steinsberget bør vernes, da det vil fungere som en skjerm, for fritidsområdet, mot konteinerterminalen.
Ved å koble på de riktige aktørene til industriområdene, kan faktisk prisen på veien bli lavere, og vi får en vei som ikke skader privateiendom og jord.
Som et ekstra pluss kan området i Vågen bli et meget godt fritidsområde, ikke minst for båtturister.
Det vil bli trygt å gå fra Stene camping og båthavna.
Veien blir svært mye kortere, vi blir fri å kjøre mellom parkerte biler i Åsen, veien fra
forsamligshuset og til Åsenfjord blir langt tryggere for skolebarn og andre fotgjenger.
Bomstasjoner kan være ved Oskar Svans Vei, Sunndalen, Leangen og Hammer. Ingen avgift for å besøke naboer. Veien vil gi et vesentlig lavere behov for drivstoff på store kjøretøy, og det vil vel klinge godt for miljøgrupper/parti.
Er det en mulighet for å vurdere dette alternativet?
Ekstra!
Som en ekstra bonus, kan det bygges et kjernekraftverk inne i fjellet ved Ulvik. Derfra kan det legges kabel til Stjørdal, Trondheim og Levanger. Dette vil gi veldig mange arbeidsplasser, og økonomien i kommunen vil vel nyte godt av dette
Mvh Pensjonistpartiet Frosta
Karl Bakken
- Kjernekraft basert på Thorium
- Statsforvalter må opplyse mere om pensjonister sine rettigheter
Styret i Frosta Pensjonistparti
Karl Ingvald Bakken
Mail: kar-ba1946@hotmail.com
Mobil: 915 67 944
Johan Langø
Mail:
Mobil:
Ann Sissel Bakken
Mail: annsisselb@outlook.com
Mobil: 926 43 195
Anne Sofie Rygg
Mail: ann-s-ry@outlook.com
Mobil: 980 06 768
Atle Matre
Mail:
Mobil: 416 44 330
Per Aursand
Mail:
Mobil: 472 71 240